פיתוח מוצר טכנולוגי - דוד שמש



קהל היעד: כיתות ד-ו
תחום הדעת: מדע וטכנולוגיה
שם הסטודנטית: נופר נאוגאוקר

מטרות השיעור:
       התלמידים יתנסו בתהליך התיכון המאפיין פיתוח מוצר טכנולוגי.
       התלמידים יבנו דגם של דוד שמש.
       התלמידים יעריכו את עבודתם באמצעות מחוון.

סיפור המסגרת (הוצג לתלמידים כסרטון):

מהנדס, שפיתח מוצר טכנולוגי פורץ דרך, שמר את כל הקבצים שלו על מחשבו הנייד בלבד מחשש שיגנבו לו את הרעיון. אך מה מר הדבר - הוא שכח את הקוד!
אתם מהנדסי המשנה של המהנדס הראשי, הייתם שותפים בהמצאת המוצר וכעת אתם נרתמים לעזרתו. עליכם למצוא את הסיסמה בת 4 הספרות שתפתח את המחשב אחרת כל עבודתכם תרד לטמיון.

תהליך הלמידה: חשיפת המוצר הטכנולוגי -> הגדרת הצורך -> איסוף מידע וחקירה -> מבנה המוצר הטכנולוגי -> בניית דגם של המוצר -> הערכה



משימה ראשונה - חשיפת המוצר הטכנולוגי:
מטרת המשימה הראשונה היא חשיפת המוצר הטכנולוגי שאותו המציא "המהנדס הראשי".
כל קבוצה מתבקשת למצוא ברחבי המעבדה 6 חלקי פאזל. באחת המעטפות יש גם מראה.
לאחר שנמצאו את כל חלקי הפאזל, יש להרכיבם ותתקבל כדי לקבל תמונה. זוהי תמונה של דוד שמש.
מתחת לתמונה מופיע שם הספרה הראשונה בכתב סתרים - כתב מראה. הספרה הראשונה 1 - (אחת).



משימה שנייה - הגדרת הצורך:
1.      התפקיד של המוצר - הצורך או הבעיה שמציעים לה פתרון
2.      קהל היעד של המוצר
במשימה זו התלמידים לומדים על הצורך או על הבעיה שעליה עונה המוצר - דוד השמש.
התלמידים עוברים לעמדת פעילות מספר 2. בעמדה זו התלמידים מתבקשים להשתמש במקורות מידע שונים לשם בירור הצורך שעליו עונה המוצר. על גבי שולחן הפעילות מונחות 5 סלסלות; אחת לכל קבוצה, ובכל אחת מהן ספרים העוסקים באנרגית חום, אנרגיית אור השמש, תחום המים ואפיון ארץ ישראל. בתוך אחד הספרים מודבק ברקוד שהתלמידים יכולים לסרוק ולהגיע אל סרטון המציג את הצורך בדוד מים במדינת ישראל. לאחר הצפייה בסרטון התלמידים מתבקשים להשלים תשבץ שבסופו תתקבל הספרה השנייה - 9 (תשע).





משימה שלישית:
1.      תיאור המוצר (העיצוב, הגודל, הצורה)
2.      תיאור חלקי המוצר
במשימה זו התלמידים מכירים את חלקי המוצר הטכנולוגי ואת תפקידו של כל חלק.
התלמידים עוברים לעמדת פעילות מספר 3. בעמדה זו כל קבוצה מקבלת קופסה המכילה תמונות של חלקים שונים, חלקם אינו שייך לדוד השמש, ושרטוט של דוד שמש ללא חלקיו. התלמידים מתבקשים לבחור את החלקים המתאימים על פי ההגדרות המופיעות על גבי השרטוט ולהדביק את תמונת החלק במקום המתאים.
התלמידים בוחרים מבין כל תמונות החלקים רק את אלו המרכיבים את דוד השמש. לשם כך הם נדרשים לחקור מהם חלקי המוצר - הם יכולים להשתמש בקטעי המידע שמצורפים לקופסה.
לאחר שביצעו את המשימה - הם מקבלים את השרטוט של דוד השמש המפרט את חלקיו; עליהם לערוך השוואה בין שרטוט זה לבין השרטוט שהשלימו. בתחתית השרטוט "המקורי" מופיעה הספרה השלישית – 5.



משימה רביעית - בניית דגם של המוצר הטכנולוגי:
התלמידים עוברים לעמדת פעילות מספר 4. בעמדה זו כל קבוצה לוקחת סלסלת אביזרים ומתבקשת לבנות דגם של המוצר הטכנולוגי, תוך שהיא מתבססת על הידע שנצבר במשימות הקודמות ובייחוד במשימה השלישית.
לאחר שהדגם בנוי, תלמידי הקבוצה מקבלים מחוון להערכת טיבו והעמידה בדרישות.
תשובה נכונה על 3 קריטריונים לפחות מזכה בקבלת הדגם ל"תצוגת המהנדס הראשי". כעת התלמידים יכולים לחשוף את הספרה הרביעית והאחרונה - 5 המוסתרת מאחורי המחוון.



סיום:
היעד של הפעילות הוא המחשב הנייד של המהנדס. הוא מונח על גבי שולחן במרכז המעבדה. לאחר שכל קבוצה מסיימת את כל ארבע המשימות ומרכיבה את הקוד, עליה להגיע אל המחשב הנייד, להקליד את הסיסמה ולפתוח את המחשב.
הסיסמה שמתקבלת בתום הפעילויות אינה אקראית היא יוצרת את שנת ההמצאה של דוד השמש שנת 1955. זוהי גם השנה שבה אלברט איינשטיין נפטר, וזו נקודה חשובה מכיוון שעל גבי המחשב הנייד של המהנדס הראשי מתנוססת תמונתו של איינשטיין ותחתיה כתוב טווח השנים שבהן חי ופעל 1955-1879.
לאחר הזנת הסיסמה הנכונה ופתרון "חדר הבריחה", כל קבוצה מתבקשת (בזמן ההמתנה לשאר הקבוצות) לחקור מהי המשמעות של הקוד. חברי הקבוצה מקבלים דף ובו כתוב: "מה עושים בזמן ההמתנה?" התלמידים מתבקשים לבדוק מה הקשר בין המספר 1955 לדוד השמש, לברר מי המציא את דוד השמש (מיהו המהנדס האמיתי), אילו המצאות נוספות המציא אותו חוקר וכן לאיזה צרכים נוספים ניתן לתעל את אנרגיית השמש.


סיכום והערכה בסוף הפעילות - "תערוכת המהנדס הראשי"
כל הדגמים מונחים על גבי שולחנו של המהנדס הראשי (במקום שבו יוצב המחשב הנייד). כל קבוצה בתורה באה לקדמת הכיתה, מציגה לשאר תלמידי הכיתה את הדגם שלה ומשתפת את הכיתה בתהליך הלמידה שהתרחש במהלך בפעילות עבורם ובחוויות שחוו.

סרטון מסכם:




אין תגובות: