עובדות על הים התיכון



קהל היעד: כיתות ה
תחום הדעת: גיאוגרפיה
שם הסטודנטית: ירדן סבלוף

מטרות השיעור:
       התלמידים יתרגלו את העובדות על הים התיכון שנלמדו במהלך השיעורים הקודמים.
       התלמידים יתרגלו עבודה משותפת ותמיכת ידע אחד בשני במטרה לסיים את כל המשימות.

סיפור המסגרת (הוצג לתלמידים כסרטון):

"קפטן ג'ק ספארו מחפש את האוצר האבוד שקבור בים התיכון. אך כהרגלו בפזיזות הוא נתקע בסלע אשר חורר את ספינתו, הוא גייס את שירותכם השודדים האמיצים למשימה זו. למשימה הוקצבו 40 דקות בכדי למצוא את האוצר האבוד לפני שספינתכם תטבע ואיתה האוצר…"
בסוף הסרטון ג'ק מנחה את התלמידים להגיע לתחנה הראשונה משימת האי האבוד אך לפני כן הוא מציין כי עליהם לשלוף את מפת האוצר מתוך הבקבוק".

דף תשובות (מפת האוצר)- לאורך המשימות יש לתלמידים דף תשובות ובו עליהם לסמן את התשובה הנכונה בכל משימה. דף התשובות מהווה צופן, שבעזרתו התלמידים פותחים את האוצר האבוד. דף התשובות, משרטט מעין מפה שבעזרתה ניתן להגיע לאיים.

תחנה ראשונה- משימת הסדר "האי האבוד":
התלמידים מחפשים ברחבי הכיתה שמונה פתקים בצבע קבוצתם; עליהם לסדרם בסדר עולה ולאחר מכן להפוך את הפתקים. הפתקים בסדר הנכון מציגים את המשפט "הים התיכון מהווה כשלושה אחוזים משטח הימים והאוקיינוסים בעולם". בסופו של המשפט מצורפת תמונה של סמיילי משוגע שלצידו כתוב בכתב אנכי "משוגע", והוא מפנה אותם לתחנה הבאה (האי המשוגע).


תחנה שנייה- פאזל "האי המשוגע":
על התלמידים לסרוק ברקוד המשמיע חיזוק חיובי מאת קפטן ג'ק על ההצלחה במשימה הקודמת. לאחר מכן מושמע הסבר לגבי המשימה הנוכחית ומיד אחריה ההוראה שבסיומה יש לעבור ל"אי הרדוף" (התחנה הבאה).
ב"אי המשוגע" תלויים 4 שקים כשכל שק צבוע בצבע אחר. כל קבוצה נדרשת להרכיב פאזל שנמצא בתוך השק שבצבע הקבוצה. לאחר הרכבת הפאזל בצורה נכונה מתגלה עובדה שבסופה שאלה: "שליש מהתיירים הבאים למדינת ישראל מגיעים אל הים התיכון" - נכון או לא נכון?
התלמידים מסמנים בדף התשובות את התשובה ועוברים לתחנה הבאה.


תחנה שלישית- כתב סתרים "האי הרדוף":
 לאורך הקיר מסודרים ארבעה שולחנות, כשעל כל שולחן מופיע צבע שונה של קבוצה; מעל כל שולחן תלוי לוח שעליו מפוזרים סמלים שקשורים לים, למשל, כוכב ים, מדוזות, עוגן ועוד. לכל סמל מתלווה אות. על השולחן מונח שלט ובו כתוב: "מי מכם מוכן להסתכן עבור הצוות כולו? ולגלות את הנסתר?"
מי שמוכן "להסתכן" מציץ לתוך קופסת נעליים אטומה (לפי צבע הקבוצה), דרך חור קטן מלפנים שנועד לכך וממוקם בצד הקופסה. לצד כל אחת מהקופסאות, לעזר, יש פנס קטן ועט. חור נוסף בקופסה מיועד להאיר עם הפנס לתוך הקופסה. כתב הסתרים שבקופסה בנוי מסמלים בלבד ועל התלמידים לפענחו בהתאם לסמלים שמחוץ לקופסה. הפענוח יצור משפט שאלה: "למה בחרו את השם "התיכון" לים זה?" את התשובה יש לסמן בדף התשובות.
התשובה הנכונה היא" כי הוא נמצא במרכזן של יבשות". בדף התשובות יהיה רשום "שימו לב! התשובה הנכונה תוביל אתכם אל האי הבא". על התלמידים להסיק מהמילה המודגשת את שם התחנה הבאה (אי היבשות המסתורי).


תחנה רביעית- גלובוס "אי היבשות המסתורי":
גם בתחנה זו מוצבים ארבעה שולחנות המסומנים בצבע הקבוצות ועליהם מופיעה פריסה של יבשות כדור הארץ, על כל יבשת מסומנת נקודה קטנה. על התלמידים לחבר בין הנקודות של היבשות המקיפות את הים התיכון. לרשותם כלי עזר: חוט, פלסטלינה, נעצים. עליהם לסמן בדף התשובות את הצורה שהתקבלה, ומהווה את הקוד האחרון לתיבת האוצר האבוד.


לאחר פתרון כל ארבע המשימות, כל חברי הקבוצה זוחלים מתחת לרשת הדייגים במטרה להגיע אל תיבת האוצר (בתוכה יהיו פרסים לחברי הקבוצה). בשלב זה על התלמידים להכניס למנעול קוד בעל ארבע ספרות המורכב ממספר התשובה הנכונה בכל תחנה.


אין תגובות: