עשר מכות מצרים



קהל היעד: כיתות ג
תחום הדעת: מקרא
שמות הסטודנטיות: ליהיא אסרף וכרמית כהן

מטרות השיעור:
       התלמידים יתארו את מכות מצרים.
       התלמידים יתאימו בין תיאור המכה לשמהּ.
       התלמידים יתנסו בדרכי למידה בלתי פורמליות.
       התלמידים יעבדו בשיתוף פעולה בתוך הקבוצה.

סיפור המסגרת (הוקרן לתלמידים כסרטון בכיתה):
"אתם בני ישראל וברצונכם לצאת מארץ מצרים מעבדות לחירות. לפתע, רגע לפני שאתם מחליטים לעזוב ולקחת איתכם את כל רכושכם, ה' מחליט להטיל את עשרת המכות בזו אחר זו ובעקבות כך פרעה מטיל עליכם גזרות קשות. אתם מוצאים את עצמכם במלכוד ופרעה מכביד ומקשה על עזיבתכם. האם תצליחו להימלט, להציל את עצמכם ולהגיע בשלום אל הארץ המובטחת?
השעון מתקתק, זמנכם אוזל, מהרו למצוא בחלל החדר את מעטפות הרמזים שיעזרו לכם להציל את עצמכם, להימלט מהמכות ולצאת ממצרים. כדי לצאת מהחדר עליכם לגלות את משפט הקסם שיוציא אתכם ממצרים. בהצלחה!"
לאחר הצפייה בסרטון הקבוצות יוצאות לחפש את כל המעטפות בחלל הכיתה, כל קבוצה על פי המעטפה עם הצבע שלה (4 מעטפות ותיבה 1).
היעד- לאסוף בכל משימה את האות או האותיות הניתנות להם ובאמצעותן להרכיב את הביטוי שמביא ליציאה ממצרים - מעבדות לחירות.



משימה מס' 1: מכות דם צפרדע כינים
תחילה התלמידים עונים על החידות הבאות:
1.      המכה שלא יכלו לשתות ממנה, התשובה היא: דם.
2.      המכה שהשתלטה על כל חלקה טובה, התשובה היא: צפרדע.
3.      המכה שגרמה לגירודים, התשובה היא: כינים.


לאחר שהתלמידים ענו על החידות עליהם להרכיב פאזל משלוש תמונות שונות כדי לתת מענה מיידי לתשובת החידות. במהלך המשחק במשימות עצמן מופיעות אותיות מתוך הביטוי הסופי. האות הראשונה במשימה היא האות שי"ן (מודגשת בירוק בדפי החידות).



כדי לעבור ממשימה מס' 1 למשימה מס' 2?
יש לפתוח את המעטפה השנייה ולקבל רמז למשימה הבאה.

משימה 2: מכות ערוב, דבר, שחין
על התלמידים לשלוף, מתוך המעטפה, רמז: "אני כל כך שקוף שניתן לראות דרכי הכול, מי אני?" התשובה היא חלון- התלמידים צריכים לגשת לחלון ולמצוא עליו שקף שיודבק לזכוכית החלון (על השקף מדבקה עם צבע הקבוצה).
לאחר שמצאו את השקף יש להניחו על הדף שחסרות בו האותיות כדי להשלים את החידות.
החידות הן:
1.      חיות אכזריות שהשתלטו על מצרים, התשובה: ערוב.
2.      מגפת חיות שבה חיות רבות מתו, התשובה: דבר.
3.      מחלת עור שגרמה לפצעים רבים על גופם של המצרים, התשובה: שחין.
החידות חושפות את האותיות למ"ד וחי"ת, מתוך שקף והן מסומנות בעיגול ירוק. הן מסייעות לתלמידים לקבל את הביטוי שאמורים הם לגלות בסיום לאחר איסוף כל האותיות.


כדי לעבור ממשימה מס' 2 למשימה מס' 3 יש לפתוח את המעטפה השלישית ולקבל רמז למשימה הבאה.

משימה 3: מכות ברד וארבה
 QR קוד- קישורים לסרטונים בYOUTUBE
התלמידים צופים בסרטונים, עונים על החידות בעקבות הסרטונים ומשלימים את המשפטים החסרים שבמעטפה:
המכה השביעית היא: ______ _______ _______   (ברד)
המכה השמינית היא:  ______ _______ _______ ________     (ארבה)


האות שניתנה להם היא אל"ף.

כדי לעבור ממשימה מס' 3 למשימה מס' 4 יש לפתוח את המעטפה הרביעית ולקבל את הרמז הבא.

משימה 4: מכת חושך
על התלמידים לענות על החידה:
המכה שלא ראו בה כלום, התשובה היא: חושך.
התלמידים מקבלים כתב מצרי עתיק ובאמצעותו  הם עונים על כתב החידה.
במשימה זו ייחשפו האותיות מ"ם ועי"ן.





כדי לעבור ממשימה מס' 4 למשימה מס' 5 יש להגיע למשה (איש צוות מחופש), להראות לו את פענוח החידה במשימה 4 ולקבל את הקופסה עם הרמז הבא.

משימה 5: מכת בכורות
על הקבוצה למצוא את משה (סטודנטית מחופשת) כדי לקבל ממנו את הקופסה האחרונה. בקופסה כוסות, בדופן כל כוס כתובה אות; הכוסות מסודרות, במכוון, בסדר אקראי המהווה צופן. על התלמידים לענות נכונה על החידה ולסובב את כל הכוסות כדי להגיע לתשובה הנכונה. תתקבל תשובה נכונה תזכה אותם באות שתסייע להם להגיע לביטוי הסופי. האות שהתקבלה היא: תי"ו
החידה (תופיע על גבי מכסה הקופסה): המכה הקשה ביותר היא? התשובה- מכת בכורות




סיום- כל קבוצה קיבלה בתחילת המשחק דף שעליה למלא כדי להגיע לביטוי מוכר להם. על התלמידים לשבץ את האותיות ש"אספו" לאורך המשחק כדי להשלים את הביטוי החסר:
___ ____ ____        _____ ___ת__      _____ _____ ___י___

הביטוי הוא: "שלח את עמי"






אין תגובות: