אברהם אבינו



קהל היעד: כיתות ג
תחום הדעת: מקרא
שמות הסטודנטיות: יסכה נעמן, ליטל שפושניקוב, יונת צאלף

מטרות השיעור:
       התלמידים יארגנו את סיפורי אברהם אבינו על פי סדרם
       התלמידים יפיקו מידע על עקדת יצחק בעקבות צפייה בסרטון
       התלמידים יתנסו בפענוח כתב סתרים

סיפור המסגרת (הוצג לתלמידים כסרטון):

איפה? אתם נכנסים לתוך ספר בראשית - סיפורי אברהם.
מהי התעלומה? "שלום חוקרי מקרא יקרים, הבנתי שלמדתם עליי בתחילת השנה בשיעורי תורה, אתם מזהים אותי נכון? זה אני, אברהם אבינו. לא תאמינו מה קרה?! בבית הדפוס בבאר-שבע מדפיסים מידי חודש את התנ"ך, החודש הגיע עובד חדש והוא בלבל בטעות את סיפורי המקרא שאני מופיע בהם. כעת סיפוריי מחולקים? מופיעים בתנ"ך בסדר שאינו נכון. ההיסטוריה של עמנו בסכנה וסידור הסיפורים תלוי רק בכם.
עזרו לי לסדר את סיפוריי בסדר הנכון ולמנוע מבית הדפוס להדפיס את התנ"ך בצורה שגויה.
במידה שתפתרו נכונה את החידות שבחדר נוכל להשיב את הסדר על כנו.
מי אתם? אתם צוות חוקרי מקרא שנשלח על ידי החברה לחקר המקרא בישראל, כדי לעזור לבית הדפוס לסדר את סיפורי אברהם בסדרם הנכון.
מטרת על? עליכם לחפש את הסדר הנכון של סיפורי אברהם במקרא. יש לכם ארבעים וחמש דקות בלבד לצאת מהחדר! בהצלחה."

משימה ראשונה:
על כל קבוצה לחפש ארבע מעטפות על פי צבעהּ. דף ובו הספרה 4 ולצידה ארבע מעטפות מודבק על הלוח. בכל מעטפה מופיע חלק מפאזל שבו כתובים פסוקים מסיפור מרכזי על אברהם אבינו.
עליכם להרכיב את הפאזל ולסדר את הסיפורים בסדר הנכון על גבי ציר זמן המורכב מהמספרים 4-1. יש לבנות את הפאזל באמצעות ארבעה חלקים בסדר מלמעלה למטה. ההוראה נמצאת באחת המעטפות. על התלמידים לשייך כל סיפור למספר לפי הופעתו בספר התורה.
כשהפאזל בנוי באופן נכון, הפכו אותו וגלו את הברקוד.
הסיפורים שבחרנו למשימה זו:
בראשית פרק יב- אברהם עוזב את ארצו בציווי ה'
בראשית פרק יז- ברית המילה
בראשית פרק יח- ביקור שלושת המלאכים
בראשית פרק כא- הולדת יצחק
- בקיר הכיתה מודבקים קטעי מידע על אברהם אבינו, פרקים נבחרים, פסוקים המתארים את מאורעותיו ותמונות עזר.

משימה שנייה:
התלמידים נדרשים לסרוק את הברקוד, כדי לצפות בסרטון המספר על עקדת יצחק. בתום הצפייה בסרטון מוצגת בפני התלמידים שאלה: "כיצד באה לידי ביטוי אמונתו החזקה של אברהם בה' בסיפור עקדת יצחק? דונו  בקבוצה, כתבו את התשובה ובחרו נציג שילך לאברהם וימסור לו את  דבריכם הכתובים" (אחת מהסטודנטיות מחופשת לאברהם ועומדת לצד הדלת).
היה וענו תשובה נכונה הם מקבלים את המשימה השלישית מאברהם.

משימה שלישית:
בתום המשימה השנייה התלמידים קיבלו מעטפה מאברהם; המעטפה משמשת למשימה השלישית. במעטפה מוצג כתב סתרים שעל התלמידים לפענח.
פענוח הכתב מציג את המשפט: "שונא מתנות יחיה". על התלמידים לחפש את המתנות
המוחבאות במערת המכפלה. בתחילת חדר הבריחה המתנות מכוסות באל-בד חום כשהתלמידים מקבלים את כתב הסתרים יש לחשוף את המתנות.
מתחת לכל קופסת מתנה כתוב הפסוק טז בפרק כג וקטע מידע על מערת המכפלה שבו מסופר כי אברהם קנה אותה בכסף בשביל לקבור את שרה, ולא קיבל אותה במתנה כפי שהציע עפרון.
התלמידים קוראים את הפסוקים שבסופם כתובה הוראה: "שלמו לעפרון את הסכום ששילם אברהם בקניית מערת המכפלה."
בתוך המתנות מצויים שטרות כסף ממשחק המונופול בסכומים שונים ושקף; עליהם לשמור חפצים אלה למשימה הבאה (אחת מהסטודנטיות מחופשת לעפרון ועומדת ליד החלון). היה והתלמידים שילמו את הסכום הנכון (400), הם מקבלים מעפרון את משימת החידון.
אם טעו ונתנו לו את המתנות או שילמו סכום כסף אחר, הם נשלחים לבצע את המשימה עד שיעמדו בה בהצלחה.





משימה רביעית:
בתום המשימה השלישית עפרון נותן לקבוצה ארבע גלויות, בכל גלויה כתובה שאלה רבת-ברירה ממוספרת עם ארבע תשובות. בשאלות ובתשובות שכתובות בגלויות חסרות אותיות. על התלמידים להיעזר בשקף עם האותיות שקיבלו במשימה הקודמת. הנחת השקף על גבי כל כרטיסייה, מאפשרת לקבל את השאלה ואת התשובה במלואה. על התלמידים לסמן את האות שהיא התשובה הנכונה לשאלה.
השאלות בכרטיסיות הן (התשובות הנכונות מסומנות בצבע צהוב):
1.      השאלה: עם מי יצא אברהם מחרן?
א. עם אשתו שרי וילדיו.
ב. עם שרי אשתו, אחיינו לוט, אנשיו ורכושו.
ג. אשתו שרי, אמו, אביו, אחיו והפסלים.
ד. לבדו, כפי שציוה אותו ה'.
2.      פרק י"ז פסוקים יא-יב
השאלה: איזו מצווה שמקיימים היום נרמזת בפסוקים אלו?
א. ברית מילה.
ב. אות התפילין.
ג. שמירת כשרות.
ד. קביעת מזוזה.
3.      מה ניתן ללמוד על אברהם מהפעולות שעשה בביקור שלושת המלאכים?
א.  אברהם אהב לבשל ולאפות.
ב. אברהם אהב ורדף שלום.
ג. אברהם עשה ברית מילה.
ד. אברהם היה מכניס אורחים.
4.      מדוע נקרא יצחק בשם זה?
א. מפני ששרה אהבה את השם הזה.
ב. כי שרה צחקה מכיוון שלא האמינה שתלד בגיל מבוגר.
ג. מכיוון שיצחק היה תינוק מצחיק ומשעשע.
ד. כי אחד המלאכים שבא לבשר את הבשורה נקרא יצחק.
על התלמידים לכתוב את האותיות של התשובות הנכונות על דף על פי הצבע המתאים לקבוצה (ב, א, ד, ב). הדף תלוי בכיתה על הלוח. על התלמידים לשנות את האותיות למספרים ולפתוח את המנעול של החדר.

סיום:
בסיום המשימות יש למלא את הדף הנלווה אליהם בכל האותיות הנדרשות; דף תלוי ובו הגימטרייה של כלל האותיות תלוי בכיתה על הקיר  לעזר. התלמידים נדרשים להמיר את האותיות שכתבו למספר הנכון (2, 1, 4, 2) ולהציג את הקוד שקיבלו לסטודנטית שהתחפשה לשרה, פתרון נכון מביא לקבלת המפתח הנכון לפתיחת התיבה; טעות מביאה לקבלת מפתח שאינו פותח את התיבה.
עם פתיחת התיבה, על התלמידים להגיש לסטודנטית ולבית הדפוס את סיפורי אברהם מסודרים בסדר כרונולוגי נכון, ולגנוז את הדפים עם הטעויות שעשה העובד החדש.
הצלחת התלמידים במשימה, שקיבלו מהחברה לחקר המקרא בישראל, הביאה לשמירה על סדרו המקורי של התנ"ך בפרק הזמן שהוקצב להם.


אין תגובות: