יצירותיה של שלומית כהן-אסיף

קהל היעד: כיתות ג-ד
תחום הדעת: ספרות
שמות הסטודנטיות: שליו יעיש, נדיה בולטקין ונוי לוגסי

מטרות השיעור:
       התלמידים יענו על שאלות המתייחסות ליצירותיה של שלומית כהן-אסיף
       התלמידים יפתרו חידות הקשורות ליצירותיה של שלומית כהן-אסיף.

סיפור המסגרת (הוצג לתלמידים כסרטון):
התלמידים נכנסים 'לארץ השירים של שלומית כהן-אסיף'. הסטודנטיות מתחפשות לשליחותיה של היוצרת ומסבירות לתלמידים כי שלומית כהן-אסיף השאירה עבורם מתנה שנמצאת בתחנה האחרונה בחדר הבריחה - מזוודה נעולה אותה הם בעצמם יצטרכו לפתוח.

חדר הבריחה מעוצב כחלל המלא בתמונות של תווי נגינה ומילים משיריה של שלומית כהן-אסיף ועוד.


(התלמידים קיבלו דף בו עליהם לכתוב את הספרות שהם אוספים, ספרות אלו ישמשו כקוד לפתיחת התיבה האחרונה)

משימה ראשונה - פאזל:
במעטפות, לפי צבעי הקבוצה, נמצאים חלקים של פאזל והוראה: הרכיבו את הפאזל! על התלמידים להרכיב את הפאזל ולקבל את השיר ״חבר שלם״. המילה ״זמן״ מופיעה בשיר. כשהתלמידים מסיימים להרכיב את הפאזל ולקרוא את השיר, הם מוצאים, מתחת לשורה האחרונה של השיר, את הספרה הראשונה לפתיחת המנעול.  ורמז - ״איזו מילה בשיר מתחילה באות זי"ן ויכולה להוביל אותנו להגיע אל חפץ בכיתה?״ התלמידים מתבקשים לחשוב ולהגיע אל השעון, (זמן = שעון) מתחת לשעון מסתתר הרמז לתחנה הבאה. בסיום התחנה התלמידים מסמנים את הספרה הראשונה לפתיחת המנעול.



משימה שנייה - כתב סתרים:
מתחת לשעון מונחת שקית שבתוכה מסתתרות מעטפות לפי צבעי הקבוצות, בתוך המעטפות יש דפים, על גבי הדפים מודפס כתב סתרים. כל קבוצה לוקחת את המעטפה עם הצבע התואם לקבוצתה. בתחתית הדף יש מקראה של אותיות לגילוי כתב הסתרים. לכל אות יש צורה; לפי הצורה התלמידים צריכים לכתוב את האות המתאימה ולחשוף את הכותרת של השיר ״נשיקה בכיס״ (השיר נלמד בכיתה ביחידת הלימוד בנושא שלומית כהן-אסיף), וספרה נוספת המהווה המשך לקוד של המנעול. בכתב הסתרים כתוב הרמז להמשך המשחק; הוא מסתתר בכותרת של השיר שחשפתם (הכיסים) על התלמידים לסמן את הספרה השנייה לפתיחת הקוד.


משימה שלישית:
על אחד מקירות הכיתה, פזורים 4 כיסים לכל קבוצה לפי הצבע שלה (סך הכול 24 כיסים). כל קבוצה מחפשת  את הכיסים התואמים לצבעהּ. בשלושה כיסים, לפי צבע הקבוצה, מסתתרות שלוש מילים שרשומות על דף בצורת נשיקה, על התלמידים להרכיב משפט ממילים מן השיר (השארתי חלון פתוח -מתוך השיר איפה גר הפרפר) המשפט מוביל אותם לרמז הבא שנמצא בחלון.
בכיס הרביעי התלמידים מגלים ספרה נוספת לגילוי קוד המנעול, ומסמנים בדף שלהם את הספרה השלישית.


משימה רביעית:
על התלמידים להגיע אל החלון, שם הם מוצאים תשבץ בתוך מעטפה לפי צבע הקבוצה עם 4 שאלות -
מה המסר של השיר ״התפייסות״? חברות
לפי מה ניתן לחלק שיר? בתים
איזה שיר של שלומית כהן-אסיף עוסק ברגשות? מכתב
מה האות השנייה בשם המשפחה הראשון שלה? שלומית כהן אסיף
מה קיבלתם?                                        =ת י ב ה=
התלמידים מסיקים שעליהם לגשת אל תיבה, המונחת על אחד השולחנות בפינת הכיתה. בתיבה הם מגלים  את הספרה האחרונה המהווה השלמה לקוד לפתיחת המנעול במזוודה (התיבה נעולה במנעול ורק מי שמגיע בסיום חדר הבריחה לתיבה מקבל את המפתח).


סיום:
כאשר התלמידים מסיימים את המשימות הם מקישים את הקוד במנעול ופותחים אותו; בתוך התיבה במזוודה ממתינה להם מתנה משלומית כהן-אסיף - סימנייה אישית לכל תלמיד.



אין תגובות: