קהל היעד: כיתות ד
תחום הדעת: מתמטיקה
שמות הסטודנטיות: בר פרץ, שרית ביטון וקרן
פרגמנשיק
מטרות השיעור:
● התלמידים ימצאו מספר עוקב
או קודם למספר נתון (בתחום האלף, רבבה, ומאה אלף).
● התלמידים יציבו מספרים בציר מספרים לפי רצף.
● התלמידים יזהו חוקיות בסדרה נתונה.
● התלמידים ישלימו סדרות בהפרשים של אלפים או מאות אלפים.
סיפור המסגרת (יוצג לתלמידים כסרטון
בפתיחה):
"נוסחאות רבות נמצאות בסיכון בידי האקר (מומחה לפריצת מחשבים) שפרץ למחשבים ממשלתיים. יש ברשותכם 60 דקות למצוא רמזים
ולפתור את החידות על מנת לקבל את הקוד שיחסום להאקר את המחשב, ובכך להציל השמדה של
קבצים סודיים מאוד.
אתם צוות ריגול מיוחד
שעתיד האנושות מונח על הכתפיים שלו.. מצאו ארבע קופסאות מתאימות לקבוצה שלכם…זכרו, פתיחת הקופסאות חייבת
להיות ברצף המספרי…
אחרת הקוד עלול להשתבש... בהצלחה!!
רגע רגע, שימו לב… בכל משימה תמצאו ספרה
אחת מהקוד. את הספרה שתמצאו בכל
משימה, כתבו בדף הפענוח שתקבלו
כעת"
דף הפענוח:
משימה ראשונה:
כל קבוצה מקבלת מעטפה
עם מפתחות ומנעולים, בכל מפתח יופיע מספר באלפים ובכל מנעול יופיע המספר העוקב למספר המופיע
במפתח. על התלמידים להתאים בין
המספר העוקב לקודמו, בין המפתח למנעול. מפתח אחד מיותר. במפתח המיותר הספרה 5
מודגשת וזו הספרה המובילה לקוד הסופי. (התלמידים כותבים את הספרה 5 בדף הפענוח)
3,100; 3,099
13,876; 13,875
25,763; 25,762
85,499; 85,500
100,000; 99,999
160,000; 159,999
999,999
; 1,000,000
המפתח המיותר- 156,966
משימה שנייה:
בתוך קופסה מספר 2 יש פאזל. על התלמידים להרכיב את
הפאזל, בתמונה המתגלה (מצ"ב), יש לאתר את המספר
המסתתר. בדף בתוך הקופסה, על התלמידים לכתוב את
מספר העצמים שמצאו לפי הקטגוריות הבאות: בתים 7 , אנשים 8 , אוניות 11.
על התלמידים ליצור סדרה, שבה כל מספר ה גדול
מקודמו ב-100.
8211 ;8,111 ;8,011 ;7,911; 7,811 ; 7,711 ; 7,611 .
בדף הפענוח שברשותם, מופיע רמז והוא הספרה שמופיעה הכי הרבה
פעמים היא הספרה שמובילה לקוד.
התמונה המצורפת לקופסה (נחשפת במהלך הרכבת הפאזל):
משימה שלישית:
קוד QR
מפנה לסרטון שצולם מראש ותוכנו הוא:
"שלום סוכנים חשאיים יקרים, התקבלה אצלנו התראה
חדשה בנוגע להאקר,
עד כה הוא הצליח לפרוץ
ל-50 מחשבים של מוסדות
ממשלתיים ברחבי הארץ, כדי שתגיעו לפיצוח הקוד במהרה, עליכם לחשוף את המספרים בציר "מספרים נסתרים", באמצעות הכלי שבקופסה".
על התלמידים לזהות את
כל סדרת המספרים בציר המספרים, באמצעות טוש קסם.
לאחר שהם חשפו את כל
המספרים, עליהם לזהות את הספרה
החסרה בציר המספרים ולהשלימה באמצעות זיהוי החוקיות המסתתרת בסדרה (קפיצות של 2,000). אותה ספרה היא הרמז שיש
לכתוב בדף הפענוח.
13,350; 11,350; 9,350;
7,350 ; 5,350; 3,350
משימה רביעית:
כתב חידה
במעטפה תופיע חידה בכתב
עברי קדום ומקראה לפענוח הכתב. בכתב העברי הקדום
מופיעה החידה הבאה:
" הידד! הגעתם לארבעת
המספרים. עוד צעד אחד קטן ואנחנו
מגלים את הקוד
מצאו את המספר הקטן ב-100,000 מהמספר 558,899 "
התשובה: 458,899
לפי דף הפענוח הספרות
הן:
5,1,9,4
כדי למצוא את הקוד
עליכם ליצור את המספר הגדול ביותר שניתן לקבל מהספרות 9541.
סיום:
התלמידים מקלידים את
הקוד הסודי במחשב שמונח על שולחן המורה.
היה ופיצחו את הקוד
הנכון, המחשב נפתח ובמסך
מופיעה שקופית מוארת עם הכיתוב
"הצלחתם להציל את המסמכים הסודיים. כל הכבוד"!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה